Ook in seizoen 2020/2021 bleef een echte winter helaas uit. Wel mochten we welgeteld 3 dagen van het ijs genieten en gelukkig vielen die dagen precies in het weekend. Op 12, 13 en 14 februari genoten vele Monnickendammers met ons van het ijs. We veegden banen op de Binnendijk, op de Pierebaan en `t Prooyen en ook konden deze locaties rekenen op verlichting, zodat er ook in de avonduren geschaatst kon worden. En daar werd volop gebruik van gemaakt!

Maar voordat er geschaatst mocht worden, had het bestuur eerst nog een flink aantal online vergaderingen met de gemeente, zelfs op vrijdag- en zondagavond! Want: in coronatijd met anderhalve meter afstand bleek een gewoon rondje schaatsen niet zo eenvoudig. Gelukkig konden wij het belang van veilig ijs door het te vegen en de voordelen van spreiding van mensen, door ook in de avond banen te verlichten, na intensieve gesprekken goed overbrengen en kregen we groen licht van de gemeente om te doen waar we goed in zijn: vegen en verlichten!

En wat hebben we genoten dat we weer aan het werk mochten. Vrijwilliger Rimmert stond voor dag en dauw al op de Pierebaan te vegen en onze Erna mocht als heuse coronacoördinator – een nieuw woord in het woordenboek – toezicht houden op de Binnendijk. Muus en Dirk brachten met vrijwilligers de lampen in stelling en bevestigden onze nieuwe loopbeunen aan de kop van de haven. Ondanks dat het ijs daar zo hobbelig was dat je vullingen eruit vlogen, werd er door veel wandelaars dankbaar gebruik gemaakt van deze stevige beunen. Ondertussen zat ondergetekende bij de computer om alle activiteiten te verslaan. Waar was het ijs veilig? En waar was er een baan geveegd of verlicht? Ons algehele enthousiasme heeft ervoor gezorgd dat we in het komende seizoen ruim 40 nieuwe leden kunnen incasseren. Een prachtig resultaat voor een heerlijk weekend ijs. Daarnaast konden we rekenen op €250 van de gemeente, vanwege onze inzet.

Oud papier
Ondanks de coronabeperkingen is het ons dit jaar gelukt om op relatief normale wijze het oud-papier op te halen, al was het met een avondklok wel een uitdaging. We kregen van de gemeente geen ontheffing voor onze vrijwilligers en dat betekende dat Roele de Vries het werk na 21 uur zonder ons voort moest zetten. Dat zij niet konden rekenen op onze fanatieke vrijwilligers betekende dat sommige straten teleurgesteld moesten worden, ook tot onze frustratie. We zagen een explosieve stijging van karton van bezorgdiensten en onze vrijwilligers ergerden zich groen en geel: konden mensen dat nu niet even plat maken? En wie bedenkt het dat iedereen zijn gebruikte papieren zakdoekjes er ook maar bij stopt in coronatijd? Het extra volume aan karton zorgt er ook voor dat we meer tijd kwijt zijn en de bus vaker moet rijden. En dat tegen minder opbrengsten, want karton weegt minder. Hierover waren we in seizoen 20-21 in gesprek en die gesprekken lopen nog steeds.

Corona
Toch heeft corona ons ook iets unieks gebracht: niet eerder in ons bestaan werd er online vergaderd! Zelfs ziek zijn was nu geen excuus, want Erna zat in quarantaine gewoon achter de pc. Zo konden de vergaderingen evengoed doorgaan. Toch zijn we blij dat we elkaar in oktober weer in het echt mochten zien tijdens de ALV!