Samen met IJsclub Marken en IJsclub Volendam hebben wij het initiatief genomen tot oprichting van de ‘Gouwzeetocht‘. De befaamde schaatstoertocht van Monnickendam naar Marken en Volendam v.v. U kunt in elk van de drie plaatsen (bij de havens) opstappen. De tocht bedraagt 20 km en voert u over de betoverende ijsvlakte van de Gouwzee naar het pittoreske Marken, het beroemde Volendam en het oude Zuiderzeestadje Monnickendam.

De schaatstoertocht vanuit Monnickendam gaat via het Monnickendammer Gat naar de Havenbuurt op Marken. Aan het haventje van Marken zijn tal van restaurants gelegen waar u de inwendige mens kunt versterken. Loop ook eens het dorp in om de typische Marker huizen te bekijken. Vanuit Marken schaatst u langs de Bukdijk, die zich noordwaarts vanuit Marken uitstrekt en als het ware de Gouwzee afscheidt van het IJsselmeer naar de haven van Volendam. Op de wereldberoemde Dijk kunt u al flanerend de souvenirwinkeltjes, café’s en restaurants bezoeken en een lekker gebakken of gerookt visje eten.

Tenslotte schaatst u langs de Zeedijk van Katwoude weer terug naar Monnickendam. Tegen inlevering van uw afgestempelde deelnemerskaart ontvangt u direct een mooie medaille met daarop vermeld de datum en het aantal gereden kilometers.

Mocht u dit niet vóór uw schaatstocht al hebben gedaan, dan kunt u het eeuwenoude Zuiderzeestadje Monnickendam bewonderen. Ook daar wachten gezellige café’s en goede restaurants waar u kunt genieten van een drankje of een hapje.

Tip: u kunt deze tocht in de zomer maken door na een bezoek aan Monnickendam naar Marken te fietsen langs de Waterlandse Zeedijk en met de boot over te steken naar Volendam. Daarna rijdt u via Katwoude weer terug naar Monnickendam.

Veiligheid

U neemt aan genoemde schaatstoertocht deel op eigen risico en verantwoording. De stichting Gouwzeetocht sluit uitdrukkelijk elke vorm van aansprakelijkheid uit. Door deel te nemen aan de schaatstoertocht met een KNSB deelnemerskaart accepteert u deze voorwaarden.

Veiligheid is erg belangrijk op het ijs, en zeker op een groot wateroppervlak als de Gouwzee. U dient de aanwijzingen van de medewerkers van de Gouwzee schaatstoertocht NH20 altijd op te volgen. Blijf op het uitgezette traject en begeef u niet daarbuiten. Deze schaatstoertocht is niet voor beginnende schaatsers(sters) en/of jonge kinderen. U dient tenminste een geoefende schaatser(ster) te zijn. Neem een mobiele telefoon mee.

Belangrijke telefoonnummers:
Alarmnummer (spoed) 112
Politie, maar geen spoed 0900-8844

Tot slot wensen wij u een gezellige en sportieve schaatstocht, en hopen dat wij u geniet van de mooie natuur op onze prachtige Gouwzee.